تفاوت سیستم هیدرولیک و پنوماتیک

تفاوت سیستم هیدرولیک و پنوماتیک

تفاوت سیستم هیدرولیک و پنوماتیک

تفاوت سیستم هیدرولیک و پنوماتیک

  • اساس کار سیستم های هیدرولیک بر پایه روغن هیدرولیک است که یک سیال تراکم ناپذیر است. با توجه به کاربرد دستگاه از روغن هیدرولیک متفاوتی استفاده می شود. در حالیکه اساس کار سیستم پنوماتیک بر پایه هوای فشرده است و هوا تراکم پذیر است. این تراکم پذیر بودن و تراکم ناپذیر بودن هوای فسرده و سیال، تفاوت اساسی در عملکرد سیستم پنوماتیک و هیدرولیک ایجاد می کند.
  • سیستم هیدرولیک به صورت یک مدار بسته است. و دارای یک مخزن است که روغن هیدرولیک به مقدار مشخصی در آن وجود دارد. این روغن به واسطه پمپ های هیدرولیک موجود در سیستم، از مخزن مکش شده و پس از انجام کار لازم توسط عملگرها یعنی جک هیدرولیک و هیدروموتو، دوباره به مخزن برمیگردد. و روغن، درون یک مدار بسته حرکت می کند.
    اما سیستم پنوماتیک متفاوت است. ابتدا کمپرسور، هوای محیط را مکش کرده و آن را فشرده می کند. سپس به داخل سیستم پنوماتیک هدایت می کند. اما هوای فشرده پس از عبور از جک ها و موتورهای پنوماتیک از مدار پنوماتیک خارج شده و در محیط خارج از مدار، تخلیه می شود. به همین دلیل سیستم پنوماتیک مدار باز است.
  • سیستم پنوماتیک در مواردی کاربرد دارد که نیاز به فشار بالایی نیست. سیستم پنوماتیک برای فشار کاری تا نهایتا 16bar مناسب است. اما سیستم هیدرولیک برای فشارهای بالا مناسب است. به طور مثال برای فشار کاری 300bar تا 500bar و بیشتر نیز می توان استفاده کرد.
  • در مواردی که دقت انجام کار مهم است از سیستم هیدرولیک استفاده می کنند. چرا که دقت سیستم هیدرولیک بسیار بالاتر است. در سیستم پنوماتیک به دلیل تراکم پذیر بودن هوا، حرکت جک هیدرولیک دارای نوسان است و حرکت دقیق و یکنواختی ندارد و ممکن است حرکت با کمی تاخیر انجام شود. اما در سیستم هیدرولیک، چون از سیال تراکم ناپذیر استفاده می شود حرکت بسیار دقیق است.
  • از نظر بهداشتی بودن، استفاده از سیستم پنوماتیک بهتر است. چرا که در سیستم هیدرولیک به دلیل استفاده از روغن، امکان نشتی وجود دارد. و در صنایع غذایی و بهداشتی، که تمیزی دستگاه اهمیت دارد استفاده از سیستم پنوماتیک توصیه می شود.
  • در سیستم هیدرولیک استهلاک قطعات بسیار کم است. به همین دلیل در طولانی مدت، هزینه تعمیر و نگهداری دستگاه بسیار پایین است. در حالیکه در سیستم پنوماتیک استهلاک بالاست و نیازمند تعمیرات و تعویض قطعات است.

در این مقاله میخوانید: سیستم هیدرولیک در دستگاه شاخه کن مفتول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *