روش های ساخت سیل بند فوری

سیل بند فوری

روش های ساخت سیل بند فوری

در سالهای دور، سیل پدیده ای بود که هر صد سال رخ میداد. اما امروزه به دلیل تغییرات آب و هوایی به یک پدیده فصلی در سراسر جهان از جمله مناطق آبخیز ایران تبدیل شده است. به علاوه سکونت انسانها در نزدیکی دریاچه ها و رودخانه ها نسبت به گذشته، رونق بیشتری گرفته است. بنابراین کنترل سیلاب به یک ماموریت متدوام تبدیل شده است.

تکنولوژی های جدید مقاوم در برابر سیل، پتانسیل قابل توجهی برای محدود کردن خسارات ناشی از سیل دارند. سیل بندهای فوری عموما با هدف نگه داشتن آب خارج از محدوده مسکونی و باغات صورت میگیرد. امروزه انواع سیل بندهای فوری در حال تولید است. اما مسئله ای که آنها را از هم تفکیک میکند هزینه، نصب، عملکرد و نگهداری از آنهاست.

سیل بند خاکی

از قدیمی ترین روشهای ساخت سیل بند است. به این صورت که در حاشیه رودخانه ها برای هدایت سیلاب خاکریزهایی احداث می کنند. و سیلاب را به مسیری که می خواهند هدایت می کنند. این روش جزو روشهایی است که در ایران کماکان اجرا می شود ولی در شرایط بحرانی عملا قابل اجرا نیست.

سیل بند خاکی

سیل بند کیسه شنی

روش بسیار متداول مقابله با سیلاب استفاده از کیسه شن است. مشکل کیسه شن این است که برای احداث یک سد، هزاران کیسه شن را بایستی پر کرد و این مستلزم صرف زمان طولانی و نفرات زیاد است. به علاوه آب هم از بین ترک ها نشت می کند. در شرایط بحرانی این روش اصلا توصیه نمی شود و به یک راه حل بهتر برای محافظت در برابر سیل نیاز است.

سیل بند کیسه شنی

 

Watergate: سیستم کنترل سریع سیلاب

Watergate یک دستگاه پی وی سی هوشمند است که از فشار آب ورودی برای تثبیت خود استفاده می کند. این نوع سیل بند فوری اگر چه از کیسه های شن بسیار گرانتر تمام می شود، اما ثابت شده که وسیله ای بسیار موثر برای مهار خطر سیلاب است. یک فرد می تواند در عرض چند ساعت دور تا دور محل مسکونی و باغ و زمین خود را ایمن کند.

این محصول نسبت به کیسه های شن سبکتر است، قابل استفاده مجدد است و به مصالح جانبی برای پر کردن نیاز ندارد.

تیوب برای محافظت در برابر سیل

این نوع سیل بند از یک کیسه با جنس پلی استر با پوشش وینیل، ساخته شده که بسیار مقاوم است. ایده ساخت این نوع سیل بند فوری، از مقابله آب در برابر آب گرفته شده است. در واقع این نوع سیل بند، یک تیوب دراز است که با همان آب سیلاب پر میشود و همچون سدی محکم در مقابل آب های ورودی مقاوم است.

همانند سیل بندهای فوری دیگر، این نوع سیل بند به آسانی و به سرعت، احداث می شود و پس از فروکش کردن سیلاب به آسانی جمع شده و قابل استفاده مجدد است. این روش در ایران اجرا نمی شود.

سیل بند فوری

sandless sandbags

این نوع سیل بند نوعی کیسه است که با جذب آب مانع از ورود آب به مناطق مسکونی می شود. همانند کیسه شن آنها را بر روی هم قرار می دهند تا مانع از ورود سیلاب شود. این نوع سیل بندها بخصوص در آمریکای شمالی بسیار طرفدار دارد. مشابه این روش، چند سالی است که در ایران اجرا می شود.

sandless sandbags

بلوکهای سیل بند

یکی دیگر از اختراعات لگو مانند است که می تواند از مناطق مسکونی و مزارع و باغات در برابر سیلاب محافظت کند. این بلوکها در کنار هم قرار گرفته و در هم قفل می شوند. یک لایه در زیر بلوکها تعبیه شده که از تراوش آب از زیر آن جلوگیری می کند. این بلوکها بسیار سبک هستند و به سرعت می توان اقدام به احداث سیل بند کرد. بسیار مقرون به صرفه بوده و کیفیت بالاتری داشته و بسیار کارآمدتر است. البته اجرای این روش گران تمام می شود. بعلاوه نگهداری بلوکها فضای زیادی را اشغال می کند. این روش در ایران اجرا نمی شود.

بلوکهای سیل بند

سیل بند فوری -ساخت ایران

  • این نوع سیل بند از یک سلول مش جوشی ساخته شده که مقاومت بالایی دارد و داخل آن با پارچه مقاوم پوشانده شده است. و داخل آن را با خاک، شن و ماسه پر میکنند.
  • این نوع سیل بند پیش ساخته است.
  • به آسانی قابل حمل و نگهداری است.
  • قابل استفاده مجدد است.
  • فضای کمی در انبار اشغال می کند.
  • سرعت اجرای آن بالاست.
  • نسبت به موارد مشابه، بسیار مقرون به صرفه است.
  • این روش در اکثر نقاط دنیا در شرایط بحرانی استفاده می شود.

برای احداث این نوع سیل بند کافی است، سیل بند را در محل مستقر کرده و با لودر داخل آن را با خاک پر کنید.
مشخصات فنی و فیلم عملکرد سیل بند فوری مش متال را در این لینک ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *