فرایند کشش مفتول چگونه انجام می شود

دستگاه کشش مفتول

فرایند کشش مفتول چگونه انجام می شود

مفتول به دو صورت دسته بندی می شود: مفتول فابریکمفتول کششی

مفتول فابریک مفتولی است که توسط فرایند نورد گرم در کارخانه تولید می شود و به همان صورت به بازار عرضه می شود. برای تولید مفتول کششی، عملیات کشش سرد، بر روی مفتول صورت می گیرد. تعداد عملیات کشش به ضخامت مفتول نهایی بستگی دارد. هر چقدر ضخامت مفتول نازک تری مد نظر باشد، عملیات کشش بیشتری روی مفتول صورت می گیرد.

کشش مفتول چیست؟

کشش مفتول، فرایند فرم دهی یا نورد سرد مفتول است. مفتولی که توسط کارخانه های تولید مفتول، به بازار عرضه می شود، سایزهای محدودی دارد. اما صنایع محصولات مفتولی، به مفتول هایی با قطرهای متفاوتی نیاز دارد. به همین دلیل، برای رفع نیاز این صنایع، مفتول با قطرهای بالاتر خریداری می شود و توسط دستگاه کشش مفتول، به مفتول با سایز مورد نظر تبدیل می شود.

فرایند کشش مفتول چگونه انجام می شود؟

ابتدا مفتول پوسته گیری و زنگ زدایی می شود. زنگ زدایی به چهار روش قابل انجام است: زنگ زدایی مکانیکی، اسید شویی، زنگ زدایی با برس، شات بلاست

پس از پوسته گیری و زنگ زدایی، مفتول از مرحله پودر کشش و دوزه عبور داده می شود و وارد دستگاه کشش مفتول می شود. بر اساس نیاز، چندین کشش متوالی بر روی مفتول صورت می گیرد. این سلسله عملیات باعث می شود که قطر مفتول کاهش و طول مفتول افزایش پیدا کند.

از نظر شیمیایی تغییری در آلیاژ مفتول ایجاد نمی شود ولی از نظر خواص فیزیکی و مکانیکی مفتول دچار تغییراتی می شود.

از جمله تغییرات پس از کشش مفتول عبارتند از:

  • کاهش قطر (سطح مقطع) مفتول
  • افزایش طول
  • افزایش استحکام کششی
  • افزایش ضریب چقرمگی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *