سیستم پنوماتیک در دستگاه مش وایرینگ

سیستم پنوماتیک در دستگاه مش وایرینگ

آیا در صنعت خود از سیستم پنوماتیک استفاده می کنید؟ استفاده صحیح از سیستم پنوماتیک می تواند برای عملیات مکانیکی بسیار مفید باشد.

سیستم پنوماتیک چیست؟

سیستم پنوماتیک و به عبارت درست تر “نیوماتیکس”، برای حرکت سیلندرها، موتورها و قطعات مکانیکی از انرژی موجود در گاز یا هوای فشرده استفاده می کند.

کاربردهای سیستم پنوماتیک

از سیستم پنوماتیک در جایی که نیاز به نیروی نسبتا پایین با سرعت حرکت بالا مورد نیاز باشد (مانند بازوی رباتهای صنعتی)، استفاده می شود.

در بسیاری از صنایع از جمله ساخت و ساز، پزشکی، معدن، خودروسازی، ماشین آلات صنعتی و … پنوماتیک کاربرد بسیاری دارد. از جمله کاربردهای پنوماتیک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

حمل و نقل: ترمزهای هوایی برای قطارها و اتوبوس ها، موتورهای هوا و وسایل نقلیه با هوای فشرده

پزشکی: مته های دندانپزشکی، پمپ های خلا و تنظیم کننده های فشار

ساخت و ساز: چکش پنوماتیک و تفنگ میخ

سیستم های خانگی: کنترل گرمایش و تهویه مطبوع

و …

سیستم پنوماتیک روشی بسیار مفید برای استفاده از نیروی هوای فشرده برای راه اندازی ماشین آلات صنعتی در کارخانه ها و صنایع تولیدی هستند.

اجزای سیستم پنوماتیک

کمپرسور هوا: این بخشی از سیستم است که هوای معمولی را به هوای فشرده تبدیل میکند. معمولا کمپرسور با موتور دیزلی کار می کند و هوای تحت فشار در حدود 700-1000 کیلوپاسکال ذخیره می شود.

سیلندرها: سیلندرهای پنوماتیک از نیروی گاز فشرده برای تولید نیرو استفاده می کنند.

محرک: این بخشی از سیستم پنوماتیک است که انرژی ذخیره شده در مخزن را به انرژی جنبشی تبدیل میکند و “کار” را انجام می دهد. در سیستم پنوماتیک، محرک توسط پیستون، معمولا به جلو و عقب یا بالا و پایین حرکت می کند.

موتور: موتورهای هوای فشرده که موتورهای پنوماتیکی نیز نامیده می شوند، کارهای مکانیکی را با انبساط هوای فشرده انجام می دهند. معمولا هوای فشرده با حرکت چرخشی یا خطی به عمل مکانیکی تبدیل می شود.

مزایای سیستم پنوماتیک

طراحی ساده

قابلیت افزایش نیرو

سادگی و دقت کنترل: اجزای سیستم پنوماتیک نسبتاً ساده هستند. شما می توانید از بین حرکات انتخابی، از جمله حرکت چرخشی خطی یا زاویه ای، همراه با سرعت های عملیاتی متغیر پیوسته، یکی را انتخاب کنید.

انعطاف پذیری

راندمان بالا

دقت زیاد

ایمنی بالا: یکی از دلایلی که از سیستم پنوماتیک در تجهیزات صنعتی استفاده می شود، ایمنی سیستم پنوماتیک است. سیستم های پنوماتیک می توانند در محیط های قابل اشتعال، بدون خطر آتش سوزی یا انفجار کار کنند. سیستم های پنوماتیک بیش از حد گرم نمی شوند و بنابراین خطر اشتعال وجود ندارد.

معایب سیستم پنوماتیک

دستگاه پنوماتیک به تغییرات شدید دما و لرزش حساس است.

اطمینان از عدم وجود نشتی در سیستم پنوماتیک ضروری است زیرا خروج هوای فشرده منجر به اتلاف انرژی می شود.

سیستم های پنوماتیکی به طور عادی آلودگی صوتی ایجاد می کند. به همین جهت معمولا از صدا خفه کن بر روی سیستم پنوماتیک استفاده می کنند.

سیستم پنوماتیک در دستگاه مش وایرینگ

از پنوماتیک برای حرکت الکترودها استفاده می شود. (مقاله جوش مقاومتی نقطه ای را در این لینک بخوانید) اساس جوش مقاومتی نقطه ای بر سه عامل زمان، جریان و فشار قرار دارد. عامل فشار از طریق الکترودها بر روی نقطه اتصال دو مفتول اعمال می شود. حرکت الکترودها و ایجاد فشار بر روی نقطه اتصال جوش، توسط جک پنومات صورت می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *