انواع محصولات مفتولی

انواع محصولات مفتولی

انواع محصولات مفتولی

از جمله آلیاژهای بسیار پر مصرف در ساخت انواع محصولات و تجهیزات در صنایع مختلف، مفتول است که به آنها محصولات مفتولی می گویند. به دلیل انعطاف بالایی که در ساخت محصولات مفتولی وجود دارد، در صنایع مختلف از جمله تجهیزات پزشکی، صنعت ساختمان، راهسازی، صنایع پتروشیمی، کشاورزی و دامپروری، صنایع غذایی، تجهیزات ارتباطی و مخابراتی و … کاربردهای فراوان دارد.

محصولات مفتولی انواع و اقسام گوناگون دارد. سینی کابل سبدی، انواع مش جوشی، نرده و حفاظ صنعتی، توری جوشی، گابیون وال، سیل بند پیش ساخته، سنگر نظامی، توری حصاری، قفس سازی، سیم خاردار و … از جمله محصولات مفتولی هستند. که هر کدام کاربرد خاص خود را در صنایع مختلف دارند.

انواع مفتول

مفتول سیاه

مفتول سیاه که به آن مفتول آنیل شده (پخته شده) نیز گفته می شود، در آرماتوربندی، ساخت انواع محصولات مفتولی، انواع مش جوشی، سیم خاردار و … مورد استفاده قرار می گیرد. برای ساخت مفتول سیاه، میلگردهای قطر 5.5 تا 8 میلیمتر که با نام مفتول صنعتی شناخته می شود، طی فرایند نورد سرد و توسط دستگاه کشش مفتول، به قطر 1.2 تا 6 میلیمتر تبدیل می شود. سپس در کوره های آنیل، در دمای 800 تا 900 درجه سانتیگراد و در شرایط خلا، مجدد پخته می شود. سپس به آرامی سرد شده و مفتول سیاه نرم و انعطاف پذیر به دست می آید.

مفتول سیاه به دلیل نرمی و انعطافی که دارد در صنایع مختلف برای تولید محصولات متنوع مورد استفاده قرار می گیرد.

مفتول گالوانیزه

همان مفتول سیاه است که با فلز روی پوشیده شده است. گالوانیزه به دو روش سرد و گرم انجام می شود. در روش گالوانیزه گرم، مفتول درون روی مذاب قرار می گیرد. بر اثر واکنش فلز روی با فولاد، سطح مفتول با آلیاژ روی پوشانده می شود. پوشش روی باعث می شود که مفتول در برابر شرایط آب و هوایی مختلف و زنگ زدگی و خوردگی مقاومت بالایی داشته باشد.

برای ساخت مفتول گالوانیزه سرد، فلز روی به روش الکترولیز سطح مفتول را می پوشاند.

تفاوت گالوانیزه سرد و گرم، در ضخامت فلز روی است. در روش گالوانیزه گرم، میزان ضخامت فلز روی بیشتر است. بنابراین مقاومت بیشتری در برابر زنگ زدگی و خوردگی دارد.

مفتول مسوار

مفتول سیاه را که عاری از هر گونه چربی و زنگ زدگی و هر نوع آلودگی است، در وان سولفات مس غوطه ور می کنند. یک لایه از مس روی مفتول را می پوشاند. این مفتول خاصیت چکش خواری و انعطاف پذیری بالایی دارد و در صنایع مختلف از جمله:

  •  تولید انواع چوب لباسی‌ها و آویزها
  • تولید قفسه و باکس
  • ساخت چمدان و کیف دستی
  • تولید انواع و اقسام پین
  • آرماتوربندی عمرانی
  • ساخت محصولات ریلی

کاربرد دارد.

انواع محصولات مفتولی

توری حصاری (فنس)

برای حصارکشی باغات و زمین های کشاورزی، حصار امنیتی فرودگاه ها و راه آهن و مراکز امنیتی و نظامی کاربرد دارد. برای ساخت توری حصاری، معمولا از مفتول گالوانیزه استفاده می کنند. چرا که در برابر شرایط آب و هوایی و اشعه ماوراء بنفش مقاومت بالایی دارد. هر چقدر سایز چشمه ها کوچکتر باشد مقاومت توری، بالاتر است و امنیت بیشتری در مقابل حیوانات فراهم می کند.

بسته به جنس مفتول مورد استفاده و اندازه چشمه ها وضخامت مفتول، قیمت آن متفاوت است.

مش جوشی

یکی از پرکاربردترین محصولات مفتولی است. برای تولید مش جوشی، از انواع مفتول سیاه، گالوانیزه و مسوار استفاده می شود. به این صورت که مفتولها را به صورت تار و پود بر روی هم قرار داده و در نقاط اتصال جوش می دهند و چشمه های مربعی شکل می گیرد. به مش جوشی، مش مشبک نیز گفته می شود.

مش جوشی به صورت مش رولی یا مش برگی در بازار به فروش می رسد. مش رول جوشی قطر مفتولی بین 2 تا 3.2 میلیمتر دارد. مش برگ که به مش صنعتی نیز معروف است، در قطر مفتول بالاتر نیز تولید می شود.

کاربردهای مش جوشی

  • در صنعت ساختمان، راهسازی، کشاورزی، پتروشیمی
  • ساخت تونل
  • کف سازی
  • ساخت حصار امنیتی
  • قفس سازی
  • ساخت انواع پنل ها
  • سورتینگ و توری سرند
  • محصولات مفتولی خانگی نظیر سبد آبچکان، چوب لباسی و …

سیم خاردار

بهترین نوع حصار امنیتی، سیم خاردار است. برای حصارکشی باغات و زمین های کشاورزی، مناطق امنیتی و نظامی، فرودگاه ها و … استفاده می شود.

سیم خاردار ها به دو صورت خطی و حلقوی وجود دارند که نوع حلقوی آن امنیت بیشتری فراهم می کند. سیم خاردار حلقوی نیز به دو صورت سوزنی و تبری تولید می شود.

سیم خاردار حلقوی به صورت کلاف با قطر 60 تا 90 سانتیمتر به فروش می رسد.

قیمت سیم خاردار به قطر مفتول، ضخامت تیغ و وزن کلاف بستگی دارد.

گابیون وال

گابیون وال یا توری سنگی، از جمله مصالح ارزان و منحصر به فرد در صنعت معماری است. در گابیون وال از مفتول گالوانیزه استفاده می شود و در برابر شرایط جوی و اشعه خورشید مقاوم است. در ساخت گابیون وال چون از مصالح سنگ و فلز استفاده می شود، جلوه و زیبایی خاصی به معماری عمارت می بخشد. به علاوه در برابر فشار مقاومت بالایی دارد.

نرده و حصار میلگردی

برای کاربردهای مختلف از جمله نرده گذاری محوطه های مسکونی، نرده های ترافیکی، نرده های صنعتی، نرده های امنیتی، نرده گذاری زمین های بازی کودکان، باغات و زمین های کشاورزی، پارک ها و فضاهای سبز، مسیل ها و رودخانه ها و موارد دیگر، مورد استفاده قرار می گیرد.

به دلیل وزن سبک نرده های میلگردی، هزینه بسیار پایین تری نسبت به محصولات مشابه دارد.

شرکت نوین حصار اولین تولیدکننده نرده های میلگردی با نشان استاندارد در ایران است. نرده نوین حصار به دلیل پوشش رنگ پودری، مقاومت بسیار بالایی در برابر شرایط جوی و نور خورشید دارد.

سینی کابل (سبد کابل)

سینی کابل سبدی برای حفاظت از کابلهای برق و تاسیسات مورد استفاده قرار می گیرد. این محصول که در بازار ایران تقریبا جدید محسوب می شود، به دلیل کارایی بالا، نصب سریع و قیمت مناسب بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *