رنگ پودری الکترواستاتیک

رنگ پودری الکترواستاتیک

رنگ پودری الکترواستاتیک

رنگ پودری الکترواستاتیک چیست؟

رنگ پودری (الکترواستاتیک/کوره ای) ترکیبی از پیگمنت، رزین، فیلر و … تشکیل شده است. ترکیب بدست آمده را در دستگاه اکسترودر رنگ پودری مذاب کرده تا با هم مخلوط شوند. ماده بدست آمده در دو مرحله پودر شده و به ذراتی در اندازه میکرون تبدیل می شوند.

رنگ آمیزی قطعه توسط رنگ پودری

در ابتدای کار باید مطمئن شد که قطعه مورد نظر عاری از هر گونه آلودگی و چربی شامل: اکسیدهای فلزی، ناخالصی های به وجود آمده از جوشکاری، تراشه های فلزی، گریسها و … است. اگر سطح قطعه تمیز نباشد، بعد از پخت رنگ، آلودگی از بین نمی رود و کار، کیفیت مطلوبی نخواهد داشت. بنابراین اولین مرحله چربی زدایی و تمیزکاری است که دو روش کلی برای تمیزکاری وجود دارد: تمیزکاری شیمیایی و تمیزکاری مکانیکی.

در تمیزکاری شیمیایی، از محلولهای اسیدی برای پاک کردن چربی ها و روغن ها استفاده می شود. در تمیزکاری مکانیکی با استفاده از برسها و سمباده، آلودگی های سطحی پاک می شود.

مرحله بعدی خشک کردن سطح قطعه است. برای اینکه رنگ پودری بر روی سطح قطعه بنشیند باید سطح، کاملا خشک و سرد باشد. وجود رطوبت بر روی قطعه، باعث به وجود آمدن خلل در رنگ آمیزی پودری می شود.

مرحله بعد، پوشش دهی پودری با بستر الکترواستاتیکی است. در این روش قطعه مورد نظر که بر روی کانوایر سوار شده است، توسط سیم ارت با بار مثبت باردار می شود. از طرفی پودر رنگ که توسط تفنگ پاشش، به روش ابر نرمی که بار منفی دارد، اسپری می شود.

توجه کنید که در این مرحله، کیفیت رنگ پودری بسیار موثر است و رنگ پودری باید همگن باشد.

ذرات پودر رنگ، بار خود را حفظ کرده و بر روی سطح قطعه می چسبند. وقتی میدان الکتریکی برداشته شود هنوز ذرات باردار بر روی سطح باقی می مانده و توسط بارهای مخالف زیرلایه جذب می شوند.

مرحله نهایی، مرحله پخت در کوره است. در این مرحله باید دقت شود که دمای کوره، همگن باشد. دمای پخت و زمان پخت بستگی به جنس و ضخامت قطعه دارد.

مزایای استفاده از رنگ پودری الکترواستاتیک

  • در صورتی که کیفیت رنگ مطلوب باشد، هدررفت رنگ بسیار کم است زیرا رنگ پودری قابلیت بازیافت دارد.
  • ترکیب رنگ پودری به گونه ای است که همانند رنگهای مایع، نیاز به حلال ندارد و از این منظر به حفظ محیط زیست و سلامتی افراد کمک می کند.
  • کیفیت و مقاومت رنگ پودری نسبت به سایر رنگها بالاتر است. زیرا هم ترکیب بهتری دارد و هم فرایند رنگ آمیزی مقاومت پوشش رنگ پودری را بالا می برد.
  • رنگهای پودری طول عمر بیشتری دارند و به خصوص در برابر اشعه ماوراء بنفش مقاومت بالایی دارند.
  • از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است. چرا که به ازای هر کیلو رنگ سطحی بین 6 تا 9 متر مربع را پوشش می دهد.

معایب استفاده از رنگ پودری الکترواستاتیک

  • پس از پخت رنگ در کوره، امکان جدا کردن رنگ از سطح قطعه کار، ممکن نیست. به همین علت پیش از شروع رنگ آمیزی، مرحله پاکسازی سطح از آلودگی بسیار مهم است.
  • پس از هر دوره رنگ آمیزی، دستگاه، کابین پاشش و کوره پخت باید کاملا تمیز شود و اثری از رنگ قبلی باقی نماند.

رنگ پودری مورد استفاده در محصولات مش متال، پلی استر است. خاصیت مهمی که این دسته از رنگ ها دارند این است که در برابر ماوراء بنفش بسیار مقاوم هستند و برای پروژه های محیطی (outdoor) بسیار مناسب هستند. از طرفی پوشش های پلی استر، در برابر خوردگی مقاومت بالایی دارند و این مزیت بسیار مهمی برای محصولات مورد استفاده در پروژه های محیطی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *