معرفی اجزاء دستگاه شاخه کن

معرفی دستگاه شاخه کن

معرفی اجزاء دستگاه شاخه کن

** هدف دستگاه شاخه کن مفتول، تبدیل مفتول از حالت کلاف به شاخه صاف، در اندازه دلخواه است.

 

برای سفارش یا خرید دستگاه شاخه کن (صاف کن)، حتما نکات مهم زیر را در نظر بگیرید.

عوامل موثر بر کیفیت دستگاه شاخه کن:

  • سرعت تولید مفتول شاخه
  • سر و صدای کم (دستگاه شاخه کن، معمولا سر و صدای زیادی ایجاد میکند اما با ساخت شاسی مناسب میتوان این سر و صدا را به حداقل رساند. دستگاه شاخه کن مش متال، از نظر کاهش سر و صدا کاملا تضمین شده است.)
  • راحتی کار اپراتور دستگاه
  • استهلاک پایین (به دلیل استفاده از اینورتر و همینطور سیستم هیدرولیک که در ادامه توضیح خواهم داد، استهلاک دستگاه شاخه کن بسیار پایین است.)
  • ایمنی بالا
  • یکنواختی در تولید (شامل صافی مفتول، طول دقیق مفتول های تولید شده، نداشتن لبه های تیز برش)
  • عدم نیاز به کنترل لحظه به لحظه توسط اپراتور
  • تنظیم سریع و راحت
  • امکان تنظیم دستگاه برای مفتول با قطرهای مختلف

اجزاء دستگاه شاخه کن:

دستگاه شاخه کن مفتول از سه بخش اصلی برای انجام فرایند تشکیل شده است:

  • تغذیه مفتول
  • صاف کردن مفتول
  • برش مفتول

تغذیه مفتول

کلاف باز کندر این بخش مفتول برای ورود به دستگاه شاخه کن، آماده سازی می شود. مفتول چه به صورت کلاف یا به هر شکل دیگری که باشد، باید راحت، روان، بدون گره و یکنواخت وارد دستگاه شود. در غیر این صورت در بخش های داخلی دستگاه، امکان پاره شدن مفتول بسیار بالا خواهد بود و به همین نسبت خروجی دستگاه یکنواخت نخواهد بود.

به همین دلیل، از کلاف باز کن (هاسپل) در بخش تغذیه مفتول استفاده می کنیم.

هاسپل یا کلاف باز کن:

مفتولی که به صورت خام خریداری می شود به شکل کلاف است. کلاف باز کن همانطور که از نامش پیداست، وظیفه باز کردن کلاف و تغذیه یکنواخت مفتول را بر عهده دارد.

همانطور که در شکل می بینید کلاف مفتول، بر روی هاسپل قرار می گیرد. هاسپل دستگاه مش متال، دارای ترمز مکانیکی اتوماتیک است.

امکان دارد کلاف مفتول با سرعت یکنواختی باز نشود. ممکن است در بعضی قسمتها کلاف به راحتی باز شده و در بعضی قسمتها کلاف گیر کند. این کندی و تندی سرعت باز شدن کلاف، در حالت عادی باعث می شود که ورودی دستگاه یکنواخت نباشد. به همین علت بر روی هاسپل، ترمز مکانیکی اتوماتیک، تعبیه شده است.  در صورتی که حرکت کلاف سرعت بگیرد، ترمز فعال می شود و از ورود مفتول اضافی به دستگاه، جلوگیری می کند. این موجب می شود که مفتول به صورت یکنواخت وارد دستگاه شاخه کن شده و از گره خوردن و پارگی مفتول جلوگیری کند.

توجه: وجود هاسپلِ متناسب با دستگاه، هزینه نیروی انسانی را کاهش می دهد چرا که نیازی به چک کردن و مراقبت مداوم مفتول ورودی نیست و مفتول خیلی راحت و روان، وارد دستگاه شاخه کن می شود.

صاف کردن مفتول

به طور خلاصه، در این بخش، مفتول از قسمت بلبرینگ های ورودی، به دستگاه وارد می شود. سپس از طریق نیروی کشنده غلتکها، مفتول وارد توپی دستگاه می شود. در بخش توپی، پیچ و تاپ مفتول گرفته می شود و مفتولِ صاف از قسمت غلتک دوم خارج می شود و به مرحله بعدی یعنی برش مفتول هدایت می شود.

  • بلبرینگ های ورودی دستگاه:

برای اینکه مفتول، همیشه در یک جهت وارد دستگاه شود و هیچ گونه اصطکاک با قسمت ورودی دستگاه نداشته باشد؛ در ورودی دستگاه، 4 بلبرینگ از چهار جهت برای هدایت مستقیم مفتول به دستگاه تعبیه شده است.

غلتک کشنده
  • کشنده مفتول:

دستگاه شاخه کن معمولا شامل دو عدد کشنده است. کشنده ها همانطور که از نامش پیداست، مفتول را به سمت جلو می کشد و حرکت می دهد. هر کشنده شامل یک جفت غلتک بالا و پایین است. بر روی هر غلتک، شیاری متناسب با قطر مفتول وجود دارد که مفتول از میان این شیار عبور می کند.غلتک ها به سرعت می چرخند و مفتول را کشیده و به سمت توپی شاخه کن و کاتر، حرکت می دهند.

سرعت چرخش غلتکها و نیروی لازم برای کشش مفتول، با توجه به قطر مفتول، سرعت دستگاه، جنس مفتول، دقت لازم برای برش مفتول و عوامل دیگر، متغیر است.

بخش توپی شاخه کن:

بخش توپی شاخه کن دستگاه در دو مدل چکشی و غلتکی تولید می شود. تفاوت این دو مدل در میزانِ دقتِ صافی مفتول است. شاخه کن چکشی دقت بالاتری نسبت به نوع غلتکی دارد.

مزایای شاخه کن نوردی نسبت به شاخه کن چکشی:

  • سر و صدای کمتر
  • سرعت بالاتر
  • استهلاک پایین تر
  • عدم نیاز به روان کاری

توجه: با توجه به ساختار شاخه کن نوردی، حدودا در طول یک متر، 2 سانتیمتر خطای صافی وجود دارد. به همین علت، از مفتول شاخه کن نوردی در مواردی استفاده می شود که دقت بالایی برای صاف بودن مفتول، مطرح نیست.

برش مفتول

در این بخش مفتول، در سه قسمت کاتر، شیار مفتول و چشم الکترونیک درگیر است. به این صورت که مفتول توسط کشنده دوم در داخل شیاری که به آنجا هدایت می شود، قرار می گیرد. در انتهای شیار، چشم الکترونیک به واسطه سیستم هیدرولیک فرمان کات را صادر می کند و کاتر عمل می کند. و این چرخه تکرار می شود.

** سرعت دستگاه شاخه کن مفتول برند مش متال، حداقل 35m/min و حداکثر 55m/min می باشد.

کاتر:

با توجه به کاربرد مفتول شاخه، بخش کاتر می تواند به صورت کاتر حلقوی یا کاتر گوه ای طراحی شود. کاتر حلقوی بهتر است چرا که پلیسه تولید نمی کند و دقت بالاتری دارد. کاتر گوه ای برای کاربردهایی مناسب است که دقت بالایی نیاز ندارد، چرا که کاتر گوه ای مفتول را دفرمه میکند و سر مفتول تیز و برنده می شود که از نظر ایمنی مناسب نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *